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Das "Standards"-Trio ohne Standards: Bei diesem furiosen Mitschnitt vom April 2001 huldigt Tasten-Philosoph Keith Jarrett dem freien Fluss der Gedanken, wobei ihm Gary Peacock am Kontrabass und Jack DeJohnette an den Drums als gewohnt virtuose Stichwortgeber dienen. Über sechs Jarrett-Kompositionen und zwei Gruppen-Titel entwickelt das Trio blitzgescheite Dialoge, die sich mal weit in den Free Jazz vorwagen, mal im Blues oder in der Romantik grundieren, aber stets den Zuhörer zu fesseln wissen.
Matthias Inhoffen, Stereoplay

This is the 20th year of this trio's ongoing collaboration, and this new double CD recorded live in Tokyo continues the shift in direction begun on their last album, Inside Out. That shift is built around using more spontaneously improvised structures as the basis for their collective music making, rather than the standards previously associated with the group. The music is even more open here than on the earlier disc, ... and advances their concept of trio improvisation a step further. Jarrett still dominates the melodic leads much of the time (presumably the source of his composer credit on most of the pieces), but the focal point at any given moment is more varied and unpredictable. ... As on the earlier disc, fascinating new structures grow spontaneaously, but the sense of a developing form always underpins even the longest explorations.

Kenny Mathieson, Jazzwise

What is most captivating about this virtuosic tour de force is the way this trio can, on a dime, turn outside in, pulling a melody and structure from thin air, usually at just the right moment, bringing everything back to earth with a bit of bluesy funk, a bit of wistful romanticism, a slice of bop or swing. "Hearts of Space," for example, starts just as the tiltel implies, but by the time it concludes Peacock is driving things with a walking bass, DeJohnette is purring along while still dropping those amazing bombs and Jarrett is rolling and swaying as tidily as Monk, doing that thing with melody that stretches or compresses the line like a rubber band - note values distorted while maintaining absolute form and porportion.The two discs are marvelously recorded, as always, and give ample room for all three to hold the spotlight: DeJohnette has never sounded so sophisticatedly primitive or Peacock so strong, so melodic, all while exploring that territory of intuition so well-known to Jarrett who, it seems, has managed to locate another 30 or 40 keys on his piano. Magic, madness, talent or genius' Inside or out' When you get to this level, it just doesn't matter.

Mike Quinn, JazzTimes

At times it is difficult to believe that the music on this double CD is completely spontaneous and unplanned, that three minds can be quite so minutely attuned to one another. On the other hand, when they recorded these two concerts in Tokyo last year, Jarrett, Peacock and DeJohnette had been playing together for two decades. Then the puzzle becomes how they avoid falling into habitual phrases and well-worn patterns, but they seem to manage that as well. To be present at a concert by this trio is a uniquely absorbing experience. A recording, even a live one, loses something in the transition, but this is fascinating, kaleidoscopic music nevertheless, with slow-moving harmonies, trailing melodies and sudden changes of pace and direction.

Dave Gelly, The Observer

Seit dem vorigen Album (Inside Out) ist Keith Jarrett mit dem Trio da, wo er mit seinen Solokonzerten immer war: beim freien Spiel, beim Schaffen weiter Strukturbögen aus dem Moment heraus. Der Titel Always Let Me Go ist Programm: ironische Anspielung auf die Vergangenheit des Trios, das das Standard "Never let me go" von Jay Livingston/Ray Evans immerhin zweimal aufnahm, und Imperativ des Zusammenspiels. Denn Jarrett, Peacock, DeJohnette lassen einander los, halten die Zügel locker, wechseln mit traumwandlerischer Sicherheit die Rollen und sind doch stets beieinander.Von den teils halb-, teils viertelstündigen, teils kürzeren Stücken des Doppelalbums, das bei Konzerten in Tokio mitgeschnitten wurde, sind nur zwei als Kollektivimprovisationen ausgewiesen, doch - abgesehen von einem kleinen, stillen Solo für Klavier ("The River") - herrscht immer der Geist des Interplays, des Austausches, des Gebens und Nehmens von Impulsen. Wie aus dem Nichts entstehen so kleine Melodien, satte Grooves, beiläufige Stilzitate aus der Jazz-Geschichte und eruptive, geräuschhafte Verdichtungen. Ein derart permanentes Fluktuieren zwischen Dichte und Offenheit erreicht eine Band nicht einfach durch freies Spielen und Reagieren. Dazu bedarf es nicht nur -großer Ohren-, sondern gemeinsam gewonnener Erfahrung. Unser Trio erarbeitete sich diese anhand der Standards.

Berthold Klostermann, Fono Forum

Keith Jarrett, keine Plaudertasche, hat, wenn er sich mal zu Wort meldet, immer etwas zu sagen. In einer langen Karriere hat er sich so oft gewandelt, dass die ratlose Gemeinde zuweilen schon der verbalen Nachhilfe bedurfte, auch jene, die denken, Musik komme grundsätzlich ohne die Krücken verbaler Interpretation aus. Stimmt ja. Aber einer, der so ungefähr alles macht, was am Flügel und anderen Keyboards, ja darüber hinaus mit einem Orchester denkbar ist, muss auch einem geneigten Publikum gelegentlich helfen, in seinem Rundhorizont die Folgerichtigkeiten zu erkennen. Was das Ganze im Innersten zusammenhält. ... Seit zwanzig Jahren spielt er im Trio mit Gary Peacock und Jack DeJohnette "Standards"... Jetzt heißt das Trio nicht mehr "Standards". Es spielt, zuerst auf einem Live-Mitschnitt aus London, jetzt auf einem aus Tokio, wieder frei Improvisiertes. Das neue Doppelalbum heißt nicht ohne Hintersinn Always Let Me Go. Denn "Never Let Me Go", in einer geradezu gefährlich innigen Version der Höhepunkt einer der allerersten CDs von "Standards", heißt eben eine von Jarretts Trouvaillen aus dem amerikanischen Buch des Banalen. ...Was Jarrett, Peacock und DeJohnette an Gemeinsamkeiten gesammelt haben, erlaubt Interaktionen, die sich ausnehmen wie die reinste Parapsychologie. Zuweilen hören sich die spontanen Findungen an wie lang geplante Absprachen. ... Insgesamt ... war kaum je auf solchem Niveau zu erleben, in welche Sphären der Erleuchtung kollektives Interplay den vorurteilslosen Hörer erhöhen kann. Bleibt zu hoffen, dass die drei die Kunst der improvisatorischen Aneignung von Bestehendem nicht ganz vergessen. Nach dem Aufschwung in die dünnen Luftschichten kehrt auch der Visionär zur Rekreation gern in die gemässigten Zonen zurück.

Peter Rüedi, Die Weltwoche

Listening to improvised music is not a passive act; it's a creative process. This principle is especially true of the totally improvised work of Keith Jarrett, such as his 30-year series of solo concerts and his two most recent trio recordings, Inside Out and Always Let Me Go. Jarrett's inventive impulses are of a kind that allow us to follow. He places us on the leading edge of the moment in which choices are made, inviting our participation in decisions taken from infinite options. ... Music this free requires faith and inspiration from the listener, and it also makes value judgements even more than customarily subjective. ... On Always Let Me Go, recorded mostly live in Tokyo in April 2001, and one of Jarrett's major achievements on record, we're able to hear pieces like "Hearts In Space" and the 34½ -minute "Waves" round into form as whole long arcs. The fact that this wholeness is always in jeopardy-that it abides by no rules but its own, and that we feel like we discover it in the same moment as the trio-is what makes it exciting and fulfilling. Always Let Me Go sustains a heightened sense of imaginiative focus through its sudden shifts, peaks and valleys, the exquisitely realized songs within songs that the trio comes upon - and the dramatic swings of its dynamic scope. In tis 20th year, this trio keeps growing in its ability to challenge the creativity of its listeners.

Thomas Conrad, Down Beat

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