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About ECM

JazzReview, The Editor’s Choice
Diapason, Diapason d'Or
Stereoplay, Die Audiophile

Dans la nuit is a very sophisticated exploration of his writing skills (classical chamber music and a variety of folk forms influence him) for a film-based project. Sclavis is joined here by violinist Dominic Pifarely, and by cello, percussion, marimba and accordion, and the music is a soundtrack to the 1929 French silent Dans la nuit. The sound of Sclavis's velvety clarinet surging and caressing its way over the fast train-rhythm percussion and luxurious string lines of the opening gives way to the title track's whirling waltz. Some of the slower, more formal and poignantly romantic strings-and-woodwind sounds seem inextricably tied to the invisible visuals. But in brief bursts, the music is close to free-improv, as in the long clarinet sounds and distant percussion tappings of Le Miroir, which gets a collective credit, and the disc is almost worth it solely for Dominic Pifarely's exquisite, skimming violin phrasing over the sporadically squeezed chords of the accordion on Dia Dia. It is barely a jazz record - but then it isn't written the way a non-improvising composer would conceive it either.
John Fordham, The Guardian

Far from being comprised of dangling fragments, Sclavis' French-hued score is brimming with pieces that stand sturdily on their own, evoking vivid emotions spanning spine-tingling suspense and flush-faced romance. Throughout the score, Sclavis shows remarkable finesse in extracting contrasting emotions from his themes, his reworking of the main waltz to reflect wistfulness, despair and joyous redemption being the case in point. His choice of instrumentation is inspired, as the ensemble is capable of conveying both folkish charm and artful subtleties. In this regard, the performances of violinist Dominique Pifarély, cellist Vincent Courtois and accordionist Jean Louis Matinier are integral to Sclavis' nuanced music. In short, this is an immensely satisfying recording, whether one ever sees the film or not.
Bill Shoemaker, Jazztimes

Sclavis has put together a fascinating album, carefully mixing relevant musical ingredients that draw on elements of jazz, French folk and popular music, the musette tradition, French impressionism and French post-impressionism, most notably via Poulenc. But its strength is undoubtedly enhanced by knowledge of the film ' which the lovingly produced CD booklet does not enlarge upon. ...Sclavis treats both the lighter and darker emotions involved with aplomb and a musicality which engages the listener even without the added drama of the visual sequences. These include, contrastingly, the utterly beguiling waltz Dans la nuit which drifts in and out of the suite like a unifying thread and also the spookiness of marimba passages in Fete Foraine. This is not a jazz record per se, but rather an extremely rewarding recording of excellent and evocative film music written using jazz techniques as well colours and textures from the more general traditions of Frech music.
Chris Sheridan, Jazzreview

Seine neueste CD enthält den Soundtrack für einen Stummfilm aus dem Jahre 1930, "Dans la Nuit" von Charles Vanel. Louis Sclavis wagt die Gratwanderung zwischen historischer Einfühlung und musikalischer Vergegenwärtigung. Trotz der Notwendigkeit, sekundengenau den Filmsequenzen zu entsprechen, wollte er seiner Freude am Komponieren und Spielen Ausdruck geben und einige Passagen quasi live zum Bild spielen oder improvisieren, um musikalisch der Frische und Spontaneität des Films zu entsprechen . Entstanden sind wunderliche, sentimentale und auch vitale Klangbilder, die ohne die Bilder für sich allein zu stehen vermögen: nostalgisch und zeitgenössisch zugleich.
Bert Noglik, Die Wochenzeitung

Dass ECM-Chef Manfred Eicher nicht nur ein brillanter Produzent, sondern auch ein leidenschaftlicher Cineast ist, unterstreicht er mit diesem Repertoire-Schmuckstück für sein Label. Denn hier spielen die laufenden Bilder eine tragende Rolle. Louis Sclavis hat Dans la nuit als Soundtrack für den 1929 entstandenen, gleichnamigen französischen Stummfilm von und mit Charles Vanel konzipiert. ... Mit Dominique Pifarély, Vincent Courtois, François Merville und dem Akkordeonisten Jean-Louis Matinier, der unter anderem feine Musette-Akzente setzt, gelingt dem Klarinettisten Sclavis das Kunststück, sowohl der expressionistischen Atmosphäre des Films gerecht zu werden als auch sich selbst treu zu bleiben. Knapp eine Stunde changiert die entrückend schöne Musik zwischen purer Poesie und dramatischer Wucht und verleiht so dem sprichwörtlichen "Kino im Kopf" ganz neue Dimensionen. Wunderbar transparent geriet die Aufnahme - sie weist jedem Instrument in diesem spannenden Geflecht der Stimmen und Klangfarben einen exakt ortbaren Platz zu.
Sven Thielmann, Stereoplay

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