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About ECM

Songlines, Top of the world
Stereoplay, Jazz-CD des Monats

This is another very characteristic outing from the Argentinean, who is surely the best known exponent of the bandoneon after the late Astor Piazzolla. He is joined here by three other members of his family and drummer U.T. Ghandi in a set that is very redolent of his homeland in both feel and musical idioms, but with a distinctly experimental edge thrown in at times. …
Strongly atmospheric and exploratory music from an established artist who continues to push the boundaries of his chosen form.
Kenny Mathiesson, Jazzwise

This is a set of haunting melodies that don’t come from anywhere near the jazz tradition – but an improvisational spark keeps appearing. … There’s a tango classic that develops dark, stealthy investigations in between visits to the main theme, and the title track is a captivating exchange between bandoneon and guitar. There’s a short group improvisation as still as church music, and constant reflections of both the exhilaration and sadness of the tango. The sax sound and guitarist José Saluzzi’s jazzy phrasing broaden this set’s appeal and the spontaneous empathy of the players reaches out.
John Fordham, The Guardian

This is a very warm, approachable album both in texture and in its rhythms. Tango is more than an idea or a pulse; it is the framework on which the songs are hung. … There has always been conflict – or at least tension – in Saluzzi’s compositions. It stems from his reverence for a certain kind of humanity and an ancient, rural way of life that is – by virtue of his vocation – beyond his grasp. But on Juan Condori, the dialogue is harmonious and the mood lyrical. Tango, the product of immigrant alienation and nostalgia, here turns in on itself, easing the soul of the exiled musician-intellectual.
Chris Moss, Songlines

Émouvant
Dino en famille, c’est une nouvelle occasion de s’aventurer sur les sentiers mystérieux hantés par les fantômes de personnalités mythiques qui peuplent l’imaginaire des habitants ruraux du Nord argentin. C’est aussi une nouvelle immersion dans la mémoire d’hommes disparus qui, musiciens ou pas, ont laissé une trace profonde dans l’esprit du bandonéoniste argentin, probablement le plus atypique et créatif parmi ses pairs en vie. Témoin extrêmement lucide et sensible à son temps, à l’automne de sa vie Dino conjure le sort des absents avec « La Parecida », célèbre le retour de Pedro Orillas, évoque le charisme de Juan Condori, invoque la force spirituelle des choses que l’on aime le plus dans la vie, et rend un pudique hommage à sa mère, doña Juana. Dans ces élans de la « Memoria », le bandonéon se mue en guide onirique et, sans pathos, laisse transparaître l’émotion et parler les sentiments. …
Celui qui a brillamment joué avec le Rosamunde Quartett, Maria João, Enrico Rava, Al Di Meola, Marc Johnson ou Palle Danielsson, c’est en famille qu’il improvise le mieux la « milonga » de ses propres amours.
Francisco Cruz, Jazzman

Wenn der argentinische Bandoneon-Improvisator Dino Saluzzi auf seinem neuen Album auch einen Tangoklassiker spielt, dann als Erinnerung an eine der Musiktraditionen, die ihn prägten…, der er aber seit langem entwachsen ist. ... Derlei Folk-Anleihen weiterzuentwickeln, zu öffnen, bis ins freie Terrain hinein, braucht man Musiker, die den Komponisten und seine regionalen „roots“ kennen, jede Andeutung verstehen, aufgreifen, transformieren. ... Vertraut, wie sie auf ihren „Ober-Saluzzi“ eingehen können, bringen die Verwandten dessen Musik in einen organischen, scheinbar nicht enden wollenden Fluss von atmosphärischer Dichte und emotionaler Tiefe.
Berthold Klostermann, Fono Forum

Die ganze Familie ist mit von der Partie. Sohn José Maria verzaubert mit eindringlichen Gitarrentönen. Dinos Bruder Felix, dessen Sohn Matias und U.T. Gandhi steuern mit Saxophon, Klarinette, Bass und Schlagzeug städtische, von Jazz und Schlagern infizierte Klänge bei. Vom tiefen Verständnis der Quintettmitglieder getragen, changieren die bis ins feinste Detail nuancenreich aufgezeichneten Songs zwischen introvertierter Melancholie und extrovertiertem Vergnügen.
Hans Sterner, Stereoplay

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