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About ECM

BBC Music Choice
Jazzman, Choc du mois
Jazzmagazine, Disque d’émoi

Veteran drummer Paul Motian, cross-genre guitar original Bill Frisell and Joe Lovano, the walking sax-history encyclopaedia, last collaborated on the 2004 album I Have the Room Above Her. … This is right in the same pocket, with all the compositions being Motian’s except for Monk’s Light Blue, the standard This Nearly Was Mine, and Lovano’s drifting Party Line. Motian’s melodies often proceed in nudges and short-phrase calls and responses, Frisell’s and then Lovano’s tentative unfolding of This Nearly Was Mine makes you lean to catch the implications, and Monk’s Light Blue lurches elegantly along on Lovano’s quivering tenor tone and Motian’s assymetrical, but irresistibly propulsive drumming.
John Fordham, The Guardian

If improvisation is meant to be a musical conversation, then Time And Time Again is as intimate and intriguing a discussion between old friends as you could wish for.
John Bungey, The Times

This Motian band does not consist of a soloist plus two accompanists; it’s a delicate balance of individual voices. For much of the time, rather than one taking a solo, all three interweave, making gentle, dreamy, complex music.
Martin Gayford, Daily Telegraph

Anyone familiar with Motian’s oeuvre, and with this wonderful trio in particular, will have an idea what to expect. There is a butterfly-like delicacy to these performances, a dream-like quality of things half-remembered. … For my money, Frisell never sounds better than in this context and Motian seems to draw something special form Lovano. Here, the tenorist contributes a very Motianesque “Party Line” and he plays throughout with restraint and introspection. With shifting pulse and counter-melody and counterpoint aplenty, this is one of Motian’s finest records.
Duncan Heining, Jazzwise

This music is so beautifully and grandiosely spooky it would come as no surprise if an apparition of Tom Waits arose from the CD player. Master drummer Motian has always been big on atmospherics in his arranging but here his mapping of highly nuanced, incremental melodies conjures a wistful sonic shadow play that is strikingly emotive. It’s almost as if minimalism and jazz had absorbed one another without a clash of egos. Guitarist Frisell and tenor saxophonist Lovano are superlative partners…
This is jazz in which attention to detail, economy and lightness of touch have not quelled a molten sense of impassioned lyricism.
Kevin Le Gendre, Echoes

Toute de lyrisme contenu, de swing sous-entendu et de nuances de couleur et de dynamique, leur musique respire d’évidence et de complicité instantanée. Sur des compositions volontiers nostalgiques pour la plupart signées par Motian, le trio persiste dans une esthétique du manque et du détour, lancé comme au premier jour dans cette quête éperdue de son centre fuyant qui dans le même mouvement donne le sens de l’improvisation et invente l’espace de son inscription. Cette dynamique du vide est l’authentique moteur d’une musique décidément à nulle autre pareille.
Stéphane Ollivier, Jazzman

Motian und seine Partner, der Gitarrist Bill Frisell und der Tenorsaxofonist Joe Lovano, buchstabieren Improvisation auf ihren radikalen Kern zurück, auf das, was Heinrich von Kleist in seinem berühmten Essay „die allmähliche Verfertigung der Gedanken beim Reden“ genannt hat. ... An Time and Time Again ist nichts neu und alles. „Alt“ und „neu“ sind bei dieser Musik ohnehin obsolete Kriterien. Motian, der erst in seinem vierzigsten Jahr und erst nach eindringlichen Ermunterungen durch den Produzenten Manfred Eicher selber zu komponieren begann...
Seine eigenen Stücke sind Miniaturen, kurze, geballte Sequenzen, die durch die Beharrlichkeit der drei auf dem Quivive in die Partner hineinhorchenden Improvisatoren immer größere Kreise ziehen. Sie werden, ein paradoxer Sachverhalt, gleichzeitig Ausweitungen und Verdichtungen. Diese Kompositionen sind Potenzialitäten, sie kommen, wie die besten Filme, mit wenigen Einfällen oder auch nur mit einem aus, aber sie werden in der Möglichkeitsform vorgetragen, unablässig gedreht und gewendet wie ein Kaleidoskop.
Peter Rüedi, Weltwoche

Paul Motian ist einer der stillen Helden des zeitgenössischen Jazz. … Seine hohe Kunst des sparsam akzentuierten Flows, der einen gleichmäßigen Swingbeat allenfalls für Sekunden andeuten mag, wird auf Time And Time Again von Bill Frisell und Joe Lovano kongenial begleitet. Gemeinsam sinnt man – introvertiert und dennoch hellwach; melancholisch, aber nie sentimental – betörenden Melodien oder Melodiepartikeln nach, dreht und wendet diese und hält generell die Erinnerung daran wach, dass Musik eine Kunst des Moments ist.
Klaus Nüchtern, Falter

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