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About ECM

Song after song, the quintet that Langeland put together designed an original and vital sonorous world. … Above all, that which impresses in the CD of the Finnish composer and singer is the variety of tones in the pieces, the great capacity to make flower in every segment of the songs added melodies, derived-rhythms, serpentine sonorous eruptions and solos apparently distant from the melodic cells and underlying metrics. …
Starflowers appears to be not only a work which is beautiful and rich with future, but also launches a humble question: can one escape the excessive current pop productions of varnished background music, cool and chilly, pseudo-elegant, cunning and dead before it lives, to enter in a post-jazz that elaborates its roots without refuting anything and without fear, and make a music that in its refinement doesn’t forget the downbeat, the fundamental beat, and reinvents it?
Starflowers and Langeland respond yes, and it’s a warning to anyone who writes an important disc: don’t neglect originality; it’s an increasingly rare good.
Giuseppe Montesano, Diario della settimana

Sinikka Langeland is a gifted folk singer, but not one stifled by tradition. Her ability to work seamlessly with jazz musicians, as she does so memorably here, is part of the reason for the success of this marriage of folk, jazz and poetry. … Individually and collectively, the quintet is superb, Henriksen and Seim play brilliantly off the voice and each other, while the group catches a variety of moods persuasively; they can groove with understated power… There are jewels everywhere on this arresting example of ego-free music-making. One of the albums of this or any other year.
Ray Comiskey, Irish Times (CD Choice: Jazz)

Hans Børli´s poems take us to tracks towards blue fingers, coffee campfires and frozen lunchboxes. The poet of the woods has he been called. Sinikka Langeland shows us other and dark-as-the-night sides of her soulmate. … She composes, sings and plays the kantele. And she lets extraordinary musicians contribute. The intimate voices of Trygve Seim (saxophone) and Arve Henriksen (trumpet) sing and melt together with Langeland’s folk tunes into a new rich expression.
Vårt Land

Starflowers ist die Tribut-CD an den Dichter Hans Børli, der tags im Wald Bäume schlug und nächtens 1100 Gedichte fertigte. Diese Verbindung zwischen den vielfältigen Urformen der intonierten Natur und der klassisch ausgebildeten Stimme Langelands mit der Erfahrung zeitgemäßer Folklore ist die Herausforderung wie Belohnung zugleich für den Hörer. … Die rhythmische Herausforderung mit den vier Bläsern, Zupfern und Trommlern löst sich stets auf in einer eigenen, beschwichtigenden Harmonie, in der die bespielte Nebelnacht in unserer Welt plastisch wird. Sinikka Langelands Erzählgesang und Arve Henriksens Trompete – viel Zeitgemäßeres kann nicht aus dem nordischen Forst herübertönen.
Lutz Rauschnick, Südkurier

Starflowers ist ein Als-ob-Album, das mit Elementen von Folk und Jazz souverän spielt und dabei Klangbilder von unglaublicher Zartheit und Intensität entwickelt. Sinikka Langeland beschreibt ihr musikalisches Konzept als den Wunsch, „originäre Musik zu schaffen, die in meiner eigenen Umgebung verwurzelt ist, die sich auf lokale Besonderheiten einlässt und die in die Geschichte zurückblickt, um mehr herauszufinden.“ Das klingt so wunderlich wie ihre verwunschene Musik, die … immer wieder das Wunder einer Verschmelzung von Post-Folk und Gegenwarts-Jazz vollbringt. Arve Henriksen und Trygve Seim greifen die Melodiemotive auf und lassen sie zu Hymnen werden, geerdet von Anders Jormins Bass und aufgehellt durch Markku Ounaskaris Perkussion-Sounds. Ein Begriff müsste für dieses Sound-Wunder noch gefunden werden, in jedem Fall aber handelt es sich schlicht und schön um gute, um sehr gute Musik.
Heribert Ickerott, Jazzpodium

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