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About ECM

Iranian kamancheh player Kayhan Kalhor and Turkish saz player Erdal Erzincan are both fantastic traditional musicians with a taste for innovation – and Kalhor’s name has long been an hallmark of quality. [...] it’s not just the contrasting textures of bowed kamancheh and plucked baglama that work so well, but the way the two musicians elaborate on the material in such an organic way. There’s a searing intensity in the music, which sustains nearly an hour with well-paced climaxes and relaxations. [...] This is sublime.
Simon Broughton, Songlines

Nine years ago the Iranian kamancheh master Kayhan Kalhor and the Turkish baglama master Erdal Erzincan produced a fascinating collaborative CD entitled ‘The Wind’, to which this is the equally interesting sequel. The kamancheh is a spike-fiddle, the baglama a deep-toned lute, and they meld vividly. Kalhor’s background is in Western classical music as well as its Persian equivalent; Erzincan’s background is strictly Turkish, but he has chosen to finger-pick rather than use a plectrum, which leads to a mUch more flexible sound. They deliver traditional songs, and improvise with eloquent force.
Michael Church, The Scotsman

Precious little Persian classical music is available to roots enthusiasts in the West who are eager to improve their knowledge of Iran’s culture. In typical enterprising fashion, ECM has seen fit to record an intimate concert between two master musicians who, while emanating from two distinct cultures, are nonetheless linked by a shared border and a shared heritage that extends here to a musical métissage.[...] Pieces vary between traditionally-inspired and improvised numbers, but seam effortlessly into a cohesive whole. .[...] ECM certainly deserve credit for having the courage to put out this ambitious release and it fits comfortably into their continued support for world roots artists who would not otherwise gain a spotlight for themselves.
Tim Stenhouse, UK Vibe

There is a rich ebb and flow to the music which builds to intense climaxes and relaxes into more pensive interludes. The highpoint has to be the nine minutes of ‘Intertwining Melodies’, various traditional tunes which the pair move in and out of in a fully integrated meeting of cultures. It’s also amazing what an expansive range of sounds and feelings these two instruments can summon up – at their busiest they sound like an orchestra.
Peter Bacon, The Jazz Breakfast

A crystalline recording of a 2011 concert by the Iranian musician Kayhan Kalhor on kamancheh, a spike fiddle, and his Anatolian counterpart Erdal Erzincan on baglama, an eastern Mediterranean lute. Traditional Persian and Turkish tunes are punctuated with breath-stopping improvised passages with age-old roots, culminating in 10 minutes of ‘Intertwining Melodies’ from both cultures.
David Honigmann, Financial Times

Hypnotisch verbinden sich hier im Zusammenspiel zwei Instrumente aus verwandten, und dennoch unterschiedlichen Kulturen: die Kamancheh (Kamandscháh) aus dem Iran, gestrichen von Kayhan Kalhor (Keyhán Kal-hór), und die Baglama (Balamá) aus der Türkei, geschlagen von Erdal Ezincan (Erdal Ersíndschan). Der Titel ihres neuen Albums „Kula Kulluk Yakisir Mi“ stammt vom gleichnamigen Volkslied des großen Baglama-Spielers Muhlis Akarsu und bedeutet “Wie ungebührlich es ist, jemandem sklavisch zu folgen”. Ein Leitsatz, der für die beiden Musiker in allen Lebenssphären gilt - persönlich, politisch, musikalisch und spirituell. Improvisation spielt in der klassischen orientalischen Musik eine wesentlich wichtigere Rolle als im Westen. Überlieferte Melodiemuster werden so immer wieder neu interpretiert und variiert. Das Quellenmaterial für die Improvisationen, die Kayhan Kalhor und Erdal Erzincan 2011 live in Bursa, im Süden Istanbuls, aufgenommenen haben, umfasst Musik türkischen und persischen Ursprungs. Auf faszinierende Weise verdeutlicht dieses Miteinander, wie sich Kulturen und auch Musik mit jeder neuen Generation verändern und weiterentwickeln. Im Gegensatz zum mittlerweile beliebten Verschmelzen von westlichen und östlichen Klängen handelt es sich hier vielmehr um die musikalische Verbindung innerhalb eines Kulturkreises. […] In ihrer Musik steigern sich die beiden Musiker in eine spirituelle Klangmeditation, in eine Form von Rausch, in dem sich sowohl Nachklänge der alten Sufi-Rufe finden als auch ganz neue Melodiemuster. Ähnlich wie im Jazz übernimmt mal der eine, mal der andere den Solo-Part, trotzdem sind beide Musiker vollkommen gleichberechtigt. Für westlich orientierte Ohren mögen die Instrumente und die musikalischen Strukturen zunächst ungewohnt klingen, lässt man sich aber vom Fluss der Improvisationen tragen, dann kann diese Musik zu einem faszinierenden und Horizont-erweiternden Klangerlebnis werden.
Bettina Winkler, SWR2

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