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About ECM

Inspired by the villages of Saluzzi’s youth, the music pulses with the sweet melancholy of memories past, tempered by a sense of hopefulness expressed through simple, restrained melodies. […] The patient, reflective music manages to arrow the heart while avoiding any hint of saccharine. […] The interaction between bandoneon and guitars is an artful tension-and-release, alternating between tightly composed passages and intuitive improvisation, coaxed by Cinalli’s jazz-inflected brush grooves and splashes of color.
Jeff Potter, Downbeat

Mit dabei sind Dinos Bruder Félix am Saxofon sowie sein Sohn José Maria, ein klassisch ausgebildeter Gitarrist, der durchaus das Zeug dazu hat, in die Fußstapfen Paco de Lucías zu treten. Seine weiche und einfühlsame Art zu zupfen und auf klassischen, elektrischen und Requinto-Gitarren Nuancen zu setzen, reiht ihn in die Riege der besten Saitenvirtuosen des Kontinents ein.
Gerhard Strejcek, Wiener Zeitung

In part a homage to the zamba, carnavalito and chacarera dance traditions of northern Argentina and its broader culture, the bandoneonist is quietly intense to begin and the album takes quite a while to reveal itself. The family band backs Saluzzi like listeners to the stories he is compelled to tell musically, the clarinet down-playing its natural perkiness, the classical guitar hinting at another kind of music entirely. Held in the interstices between the folk traditions of his native land and the improvised world of jazz from far northern places the sensual side emerges amid much nostalgia and café bar mystique on ‘Churqui’ the sadnesses quiet and acute and yet the band’s motion lifts the mood and the pieces all come together on ‘La Fiesta Popular’. Some lovely moments throughout amid the austerity of the chamber atmosphere: an album that casts a spell it’s hard to break.
Stephen Graham, Marlbank

Dino Saluzzi war von je her ein ruhiger Musiker. Mit ‚El Valle de la Infancia‘ aber erreichen er und seine Family ein Stadium der künstlerischen Gelassenheit, das alle Fragen von stilistischer Herkunft, Tradition oder Ausdrucksvielfalt hinter sich lässt. [..] Neben den bewährten, der argentinischen Folklore nahen Stilelementen kommt ein wenig Spanisches hinzu, manchmal auch eine klassische Anmutung, dann wieder eine Prise Energie im Sinne kollektiver Aufwallungen. Überhaupt ist das ganze Programm mit überwiegend von Dino Saluzzi geschriebenen Kompositionen ein Spiel mit Assoziationen, Erinnerungen und Andeutungen von Motiven, die volksmusikalische Schlichtheit und melodische Zugänglichkeit mit gestalterischer Finesse und interpretatorischer Klarheit verknüpfen.
Ralf Dombrowski, Stereoplay

There's plenty of truly gorgeous playing, with highlights including the suite 'Pueblo' - with a beautifully lyrical guitar introduction from Jose Maria - and the entry of Felix's richly resonant tenor saxophone on 'Churqui'. Dino himself is clearly in his element, in this wonderfully sympathetic setting […] Delightful.
John Watson, Jazz Camera

„El Valle de la Infancia“ („Das Tal der Kindheit“) ist ein rauschend-melancholisches Fest subtiler Leidenschaft und zärtlicher Erinnerungen an die Musik und Tänze Argentiniens früherer Zeiten. Jazz und Tango, schlichte Volkslied-Melodien und komplexe Kunst-Themen werden in der Musik einer Band auf einen Nenner gebracht, die bei dieser Aufnahme zum Teil aus Familienmitgliedern besteht […] Ein intensives Album voller Poesie und Empathie für eine vitale Musiktradition, altersweise und intellektuell reflektiert sich souverän der eigenen Herkunft vergewissernd.
Heribert Ickerott, Jazzpodium

Both as a composer and improviser, Saluzzi has a particular way of setting and telling his stories. He establishes the mood with a few bold strokes, and then, more often than not, lets the themes emerge, digressing unhurriedly, adding a point here, a change-of-pace detail there as the tale unfolds. […] ‘El Valle de la Infancia’ suggests the work of a master in winter, still looking ahead as he glances back.
Fernando Gonzalez, The International Review Of Music

Keiner schreitet erhabener durch diese Notenwelten als der Großmeister des Bandoneons, niemand last seinen Blasebalg intensiver atmen, schwer wie ein alter Mann mit einem Bündel auf einem stielen Bergweg, mühevoll, gebeugt von der Last seiner Existenz. Der unterschied zu Dinos früheren Veröffentlichungen besteht darin, dass sich der Clan-Älteste nun hörbar zurücknimmt, seinem Bruder Felix ‚Cuchara‘ Saluzzi (Tenorsaxofon,Klarinette), seinem Sohn José Maria Saluzzi (Gitarre), seinem Neffen Marias Saluzzi (Bass) sowie Gitarrist Nicolás ‚Colacho‘ Brizuela und Drrummer Quintino Cinalli genügend Raum zur Verfügung stellt, um die von ihm angefertigten Skizzen nach ihrem Gusto zu kolorieren. Ein Familienprojekt im besten Sinn, eine kongeniale Allianz der Tagträumer und Virtuosen, vom gegenseitigen Vertrauen zusammengeschweißt.
Reinhard Köchl, Jazzthetik

While he’s a gifted classical and jazz musician, Saluzzi has spent the past three decades exploring a range of Agentinian genres, including zamba, carnavalito and chacarera. […] A song like ‘Churqui’ has the warmth and heart of high-plains music but is also multi-layered and allusive. Through it all, Dino Saluzzi’s bandoneón guides, suggests, riffs, queries and sermonizes. More accessible and even more wondrous than 2006’s excellent ‘Juan Condori’, also on ECM, ‘El Valle de la Infancia’ is a sublime album.
Chris Moss, Songlines

Une musique de chambre presque classique, d’une grande richesse mélodique, doucement swingante et intensément poétique, qui puise son inspiration aux sources du folklore de l’Argentine du Nord mail laisse suffisament d’espace pour les excellents improvisateurs que sont José Maria Saluzzi (guitar) et Felix Saluzzi (saxophones et clarinette). Enchanteur!
Eric Steiner, La Liberté

Over the past three decades of his association with Munich-based ECM Records, Argentine bandoneón virtuoso Dino Saluzzi has built a new home, but through his output on the label has traced so far back down his old roots that with El Valle de la Infancia (The Valley of Childhood) he might at last have reached the center of the earth. Playing once again with his ‘in-house’ band, last heard with slightly different personnel on 2006's Juan Condori, he emotes seamlessly with brother Felix on reeds, son José on guitars, and nephew Matías on electric and upright bass. Guitarist Nicolás Brizuela and percussionist Quintino Cinalli round out the extended family portrait […] The program of Infancia juxtaposes standalone pieces alongside compact suites, all of which blend into a meta-narrative dotted by contemplative pauses. At its core, the music (mostly by Dino himself) thrives on warm, impressionistic feelings, so that whenever the band does cohere, the effect is dazzling.
Tyran Grillo, Rootsworld.com

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