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About ECM

Preis der deutschen Schallplattenkritik (Vierteljahresliste 3/2001)
BBC Music Magazine, Pick of the month

No matter what he plays, Schiff is a stranger to exaggeration, but not to the expression of intense emotion. And he combines extreme sophistication with a directness of utterance which is very close to the folk tradition, though this is sometimes belied by his innate and possibly incurable elegance. ... Schiff shows a keen understanding of the music's polyphonic aspect. And the combined beauty of the piano-playing and the recorded sound, added to the virtues noted above, surely establish a new benchmark for this repertoire.
Jeremy Siepmann, BBC Music Magazine

Leos Janácek wrote few piano works. Fortunately for us, those he did - some of which feature on this disc - are of such immense power and scope that they convey the whole gamut of his emotions. András Schiff's interpretations are exemplary, combining precision with adventurous fluidity. He expertly tackles the many changes in dynamic, from gentle contemplation to forceful climaxes. This is indeed a performance of exciting contrasts.
Paul Briggs, Classic fM

There are a vew bodies of work that make up a more satisfying CD program than the piano music of Czech composer Leos Janácek. Measuring some 77 minutes in toto, the tragic Piano Sonata 1.X.1905, the two books of atmospheric miniatures titled In the Mist and On an Overgrown Path, and the rarely heard nostalgic gem A Recollection constitute an intensely intimate set of emotional shadow play. ... In his third outing for ECM Hungarian artisan András Schiff offers his own, more pensive take on this sublime music. While plumbing the Piano Sonata's depths, he also revels in the luminosity of the miniatures, abetted by the resonant ECM sonics. This is the height of keyboard poetry.
Bradley Bambarger, Billboard

Schiff's artistry and Janácek's music merge as a compelling whole. I urge anyone remotely interested in this repertoire to buy this release. A triumph.
Jed Distler, Stereophile

Here is the burning heart of Janácek's small corpus of piano music: the 10 short movements of On an Overgrown Path, and two sets of supplementary pieces; the beautiful, enigmatic four pieces of In the Mist; the two-movement Sonata 1.X.1905; and the minute-long A Recollection. In the Mist has the amplitude of a sonata, and Schiff brings a dramatic swagger to it, as well as a yearning intensity. The actual sonata, a memorial to a Czech worker bayoneted by Habsburg troops on the date specified, is only a torso - the finale was scrapped by the composer - but a blinding masterpiece. Schiff finds a Schubertian immensity in the adagio second movement, Death. A Recollection is the perfect envoy: a haunting epitome of what makes Janácek so distinctive.
The Sunday Times

Janácek war ein Komponist, der im Bereich der Klaviermusik die kleine Form liebte und sich immer stark zu den nationalen Elementen seiner Heimat hingezogen fühlte. Aber halt nicht immer. Gerade die von Schiff massiv und sinnlich interpretierte zweisätzige Sonate aus dem Jahre 1905 zeigt einen anderen Janácek, einen, der in einer Art romantischem Gefühl die Todesängste darstellt. Schiff weiß die Gefühlswelt mit einer faszinierenden Melancholie und mit feinsinniger Tongestaltung nachzuvollziehen, so dass er den Zuhörer ergreift. Und dies schafft er auch in dem zweigeteilten Zyklus Auf verwachsenem Pfade von 1908, dem Schiff die erst 1942 entstandenen drei Stücke als Supplement folgen lässt. ... Eine Einspielung die aufhorchen lässt.
Carsten Dürer, Piano News

Bei András Schiff ist Janácek auch der Erbe von Schubert und Brahms. Warme Klanglichkeit, empfindende Dynamik und melodische Feinzeichnung kennzeichnen Schiffs Spiel, und gerade solche Sensibilität bewahrt den Interpreten umgekehrt vor sentimentaler Weichspülerei. Schiff zielt nicht auf theatralische Kontraste. Und doch ist die dramatische Spannung von emotionaler Anteilnahme, subjektiver Verletzlichkeit und wahrer Empfingung auf der einen, unwehleidiger Prägnanz auf der anderen Seite bewegend, ja kongenial gestaltet.
Martin Mezger, Stereoplay

Die Klaviermusik von Janácek gehört zum Poetischsten, was im 20. Jahrhundert geschrieben wurde - Musik des Zwielichts, der nostalgischen Erinnerung, introvertiert und lebenserfüllt zugleich. András Schiff betont in seinem Spiel das reflektierende Moment; er wählt durchweg recht getragene Tempi, vor allem in der zweisätzigen Klaviersonate 1. X. 1905. Damit interpretiert er Janácek, der gelegentlich noch immer etwas herablassend in die Folkloristen-Ecke gestellt wird, als das, was er in Wirklichkeit ist, nämlich als grossen Komponisten von universaler Gültigkeit.
Thomas Schulz, Applaus

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