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About ECM

Pizzicato, Supersonic Award

The delectable appeal of old music refashioned by an expert hand is exemplified in Stravinsky’s rarely heard reworking of Gesualdo madrigals, his “Monumentum pro Gesualdo di Venosa”, a kind of miniaturist makeover in which creator and recreator meet on equal terms. The richness of the wind writing is especially notable, though elsewhere on this superb Stravinsky collection by the Stuttgart Chamber Orchestra under Dennis Russell Davies strings are more to the fore. The Bachian Concerto in D, for example, sets out to an irresistible bounce before Russell Davies draws memorably expressive lines in the central arioso. The inner calm of the ballet “Apollon Musaget” is again offset by subtle though well defined rhythmic projection, much as in the extrovert “Danses Concertantes”. Fine playing and superior production values clinch an unmissable release.
Rob Cowan, The Independent

It’s not surprising that Stravinsky was attracted by the ‘wrong-note’ harmonies of Gesualdo, but, as usual, he managed to make the three madrigals which he orchestrated in Monumentum sound like nothing but himself. What the piece doesn’t contain is the rhythmic impetus that’s so much a feature of his work. That comes in the Danses concertantes … Dennis Russell Davies leads a tightly articulated performance, with all the changes of tempo slotting neatly into place. And the clear recording allows the sharpness of the scoring to shine through, with all the solos perfectly balanced in the texture. … Apollon Musagète is the most substantial work on the disc, and the performance is characterised by impeccable balance, lithe phrasing and some effective solo playing, especially from the leader. More than that, it really dances, with lightness and elegance. … Well worth investigating.
Martin Cotton, BBC Music Magazine

The Stuttgart Chamber Orchestra combines a sweet tone with superb rhythmic discipline; there’s no hint of the dryness that can creep into this kind of music.
Stephen Pettitt, Sunday Times

Stravinsky’s neoclassicism took on many guises in the decades that it dominated his compositional thinking. This collection neatly explores some of them, from the recomposed madrigals Monumentum pro Gesualdo di Venosa to the Grecian ideals of the Ballet Apollon Musagète. In between come two works from the 1940s that put the forms and gestures of Baroque and Classical music… The performances from the Stuttgart Chamber Orchestra have real rhythmic bite, particularly catching the sense of circus fun that impinges on the Danses. In the works for strings alone – the Concerto and Apollon – there is an ideal mix of Classical refinement and modernist buzz, with Stravinsky’s bouncing syncopations and melodic sleights of hand expertly pointed. The sound lends clarity to the contrapuntal workings of all four pieces.
Matthew Rye, Daily Telegraph

Strawinskys “Monumentum pro Gesualdo ad CD annum” gehört … nicht gerade zu den Lieblingsobjekten der Tonträgerindustrie – und so ist es Manfred Eicher und seinem Label ECM zu danken, dass diese Miniaturen einer Neuproduktion beigemischt sind, die einigen Hauptwerken aus Strawinskys neoklassizistischer Schaffensperiode gilt. Im Mittelpunkt steht das Ballett „Apollon musagète“ von 1927, in dem Dennis Russell Davies den Streichern des Stuttgarter Kammerorchesters eine geradezu apollinische Glanzentfaltung entlockt. ... Die klangtechnisch wohlgelungene Einspielung bietet außerdem die für Kammerorchester gesetzten „Danses concertantes“ von 1942 und das für Paul Sachers Basler Kammerorchester 1946 geschriebene „Concerto in D“ für Streicher. Die leichtfüßige, fast schwerelose Artikulation in beiden Werken vermittelt die Aufwärtsentwicklung, die das Stuttgarter Kammerorchester unter seinem amerikanischen Dirigenten genommen hat. Auch das Gesualdo-Monument überzeugt in dieser Einspielung, da Russell Davies die Fünfstimmigkeit der Madrigale in der Gegenüberstellung der Instrumentengruppen ... durch rhythmische Akzente betont. Er verzichtet darauf, harmonische Schärfungen als Eigenwert herauszustellen; Gesualdos chromatischer Stil mit den immer wieder überraschenden und funktionsharmonisch nicht erklärbaren Akkordverbindungen erscheint organisch in die Klangsprache des späten Strawinsky integriert.
Ulrich Schreiber, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Wenn auch Monumentum pro Gesualdo di Venosa, die Danses Concertantes, das Concerto in D und das feine Ballett Apollon Musagète auch immer noch im übermächtigen Schatten des bekannten Dreigestirns Sacre, Feuervogel und Petroushka stehen, so gelingt es doch Dennis Russel Davies und dem Stuttgarter Kammerorchester, diese kleinen Orchesterwerke ins Licht zu bringen und musikalisch aufblühen zu lassen. Davies lässt ungemein viel Sorgfalt walten und bringt die Stuttgarter Musiker dazu, Stravinskys Musik wie kostbare Perlen erscheinen zu lassen. Das Orchesterspiel ist rein und filigran, Davies findet die exakte Balance zwischen rhythmischer Prägnanz, fließender Melodie und leichtfüßigem Neoklassizismus.
Pizzicato

Intellektuell souverän schweifte Igor Strawinsky durch die Musikgeschichte und transformierte wie in einer Metamorphose für ihn geeignete Funde in seine Perspektive der Moderne. Als kühl denkender Beobachter und distanzierter Bohemien komponierte er im Stil ironischer Grazie etwa die „Danses Concertantes“, und Dennis Russell Davies lässt mit dem Stuttgarter Kammerorchester diese Ballettmusik elegant swingen. In maximaler Präzision und Transparenz sind hier dennoch maskierte Gefühle erkennbar... Melodische Kuriositäten hat das Ballet „Apollon Musagète“, wo sich Phrasen aus Divertimenti und populären Genres im polyphonen Gewebe biegen und brechen. Da hat Dennis Russell Davies durch optimale Tempogestaltung dem Werk eine heitere Gestik vermittelt.
Hans-Dieter Grünefeld, Neue Musikzeitung

Dennis Russell Davies und das Stuttgarter Kammerorchester besorgen eine gut durchhörbare, von subtiler Linienführung geprägte Aufnahme.
Oliver Ford, Stereo

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