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About ECM

Stephen Stubbs ... has put together a risky but irresistible project of a kind that has lately become standard operating procedure at ECM. Instead of a traditional early-music program Mr. Stubbs and his period-instrument chamber band, Teatro Lirico, offer an extended fantasy built on musical free association. … Though the program is essentially Italian, it ends with dances from a 17th-century Slovak manuscript and a guitar piece by Mr. Stubbs. … Amid all this, Mr. Stubbs and company offer two imaginative deftly played improvisations on “Folias d’Espagnas”, a chord progression on which many Baroque works are built… But the improvisatory spirit is not confined to these: the players take every opportunity to embellish the formal works as well. … The playing is tight and shapely. In the improvised pieces, the musicians work together with the unity of purpose a listener expects of a good jazz ensemble.
Allan Kozinn, The New York Times

Another method of forging new music from early sources is to improvise around them, as Stephen Stubbs’ Teatro Lirico ensemble does on the celebrated “Folia bass”, a hypnotic chord pattern that became popular at the close of the 16th century. Stubbs, a skilled baroque guitarist, encourages his players to perform with laudable ease of gesture both in improvisation and in attractive, low-key written works.
Rob Cowan, The Independent

Much of this disc is devoted to improvisations on La Follia; it begins with an elaboration of a slow section of Corelli’s op 5/12, and subsequent returns to take up the theme the same manner, which is sonorous and laid back, beautiful but self-indulgent.... The performers are subtle, and play with the listener’s expectations.
Clifford Bartlett, Early Music Review

Traumbarock: Zupfer und Streicher führen uns mit Fantasien und Sonaten sanft in italienische Nächte.
Die Zeit

Stubbs hat meist auf dem Follia-Baß beruhende Stücke aus dem italienischen Barock zusammengestellt, die er um einige Nummern aus einer Sammlung slowakischer Musik bereichert. ... Alles wird ebenso einfühlsam wie eindringlich gespielt. Im Zentrum der Aufnahme steht die F-Dur-Sonate aus Corellis op. 5.. Die in den Variationen improvisatorisch entwickelte Schubkraft, der einige Vierteltonschwingungen der Geige die nötigen blue notes für diese barockisierende Jamsession sichern, bleibt dem Charakter der Vorlagen auf faszinierende Weise verpflichtet.
Ulrich Schreiber, Frankfurter Allgemeine Zeitung

‚La Follia’ – quasi das Blues-Schema des Barock – zieht sich wie ein roter Faden durch das Programm, speziell vertreten natürlich durch Corelli und auch durch Foscarini, den italienischen Barockgitarristen. Hinzu kommen Follia-Variationen auf der Harfe und zwei Improvisationen mit dem ganzen Quartett. Diese beiden auch fetzigen Neuschöpfungen stehen freilich in guter Tradition, wie ja barocke Variationswerke häufig die Ausarbeitungen einer vorangegangenen Improvisation sind. Der Gedanke an Jazz liegt nahe. ... Alte Musik lebt – jedenfalls wenn man sie so auffasst wie diese Interpreten!
Wieland Ulrichs, Akustik Gitarre

Fein gesponnen ist diese zarte, mitunter virtuose Anläufe nehmende, aber immer menschliches Maß wahrende Musik. Aus dem Zusammenspiel von gestrichenen Instrumenten wie Barockvioline, Lirone und Viola da gamba mit den Zupfklängen von Harfe, Barockgitarre und Chitarrone gewinnen die Musiker während ihres Streifzugs durch die italienische Musik des 17. Jahrhunderts immer wieder neue, aparteste Klangkombinationen.
Frank Armbruster, Stuttgarter Zeitung

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