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About ECM

BBC Radio 3, CD of the year

There’s probably never been a more fascinating viola recording. Most of the music has been written in the last six years, often by middle-aged composers with substantial personalities… One is Betty Olivero, an Israeli who wrote the disc’s title piece… It’s a wonderfully dreamy, collagelike piece, tough, with a clear trajectory in its brooding viola writing, odd but eloquent accordion writing, and tapes of voices singing in welters of Mideast microtones. There’s so much in it that any given listening is going to be a unique and personal dialogue with where you’re at that day.
David Patrick Stearns, The Philadelphia Inquirer

A strong contender for classical CD of the year and one that early Christmas shoppers should begin stocking up on is the latest ECM release featuring the extraordinary Armenian American violist Kim Kashkashian. The disc is titled “Neharót”, after a stunningly beautiful and profoundly moving piece written for her by the Israeli composer Betty Olivero. … Olivero’s piece is followed on Kashkashian’s CD by Tigran Mansurian’s “Three Arias”, resplendent works for solo viola and chamber orchestra by Armenia’s leading composer. This disc concludes with another beautiful Israeli work – Eitan Steinberg’s “Rava Deravin” for viola and string quartet – a haunting prayer in muted but glowing colors that finds common spiritual ground in Hasidic and Armenian song.
Mark Swed, LA Times

Kim Kashkashian’s interest in phrasing the viola like a human voice is beautifully indulged here on pieces by Armenian and Israeli composers which investigate correspondences between those cultures. Eitan Steinberg’s “Rava Deravin” was even transposed for the instrument from the Aramaic source text, while Tigran Mansurian’s “Three Arias” features an exquisitely yearning performance from Kashkashian. … Best of all is Betty Olivero’s “Neharót Neharót”, where the mournful violas drift among accordion drones, Armenian vocalists, and two string ensembles.
Andy Gill, The Independent

The mood throughout this seamlessly programmed disc is alternately serene and intellectually stimulating – these are powerful, emotional works of spiritual significance performed by a violist with a towering intellect, a devotion to her Armenian roots, and an ability to touch the divine.
Greg Cahill, Strings

Wie kaum jemand entlockt Kim Kashkashian der hermaphroditischen Bratsche vokale Klangfarben – sinnlich erotische wie auf ihrer letzten CD Asturiana, sinnlich klagende wie hier. Das Lamento ist ein uraltes musikalisches Genre, und in diesen zeitgenössischen Werken aus Israel und Armenien folgt Kashkashian einer Tradition, die sich bis in unserer Tage erhalten hat.
Frank Cavigelli, Neue Zürcher Zeitung am Sonntag

Ernst, eindringlich und tief berührend klingt diese unter anderem von armenischen Klagegesängen und chassidischen Melodien inspirierte Musik. Hochsensibel, mit fein schattierender Tongebung fühlt sich Kashkashian ein in diese ganz spezifische Klangwelt. Man spürt, hier ist Musik etwas Existentielles.
Norbert Hornig, Fono Forum

Es ist ein Klagegesang, wie auch Oliveros „Neharót“ ein Klagegesang ist. … Impuls für die Komposition von „Neharót“ war der Libanonkrieg zwischen Israel und der Hisbollah, doch letztlich weist das Werk – wie alle große Kunst – natürlich über diesen konkreten Anlass hinaus ins Grundsätzliche. Eine Trauermusik, die bei aller Schwärze doch auch etwas Tröstliches besitzt, ganz so, wie es im gleichfalls zitierten Lamento des Orpheus aus Monteverdis Oper „L’Orfeo“ der Fall ist.
Genau die richtige Musik für die wunderbare Kim Kashkashian, die zu den ganz großen Musikerinnen unserer Zeit gehört, mit ihrer Bratsche singt fast wie mit der menschlichen Stimme, die ihrem Instrument warme und sonore, kernige und ungemein berührende Töne entlockt.
Oswald Beaujean, BR online

Alles auf Kashkashians neuer CD dreht sich um Klage und Anklage, Spiritualität und Religiosität. Erinnertes und Vergessenes. … In ihrem intensiven, klangschönen Spiel verinnerlicht Kashkashian die schöpferischen Ideen, die sich stets vom Gesanglichen nähren. Dafür hat sie sensible Begleiter an ihrer Seite, allen voran das Kuss-Quartett und das MKO.
Marco Frei, Neue Zürcher Zeitung

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