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About ECM

“Ich Hatte Viel Bekümmernis” (“I Had Much Affliction”), the title of a Bach cantata from which a sinfonia is drawn here — seems to relate to its dedication to the memory of a brother and a friend of Heinz Holliger’s, who both died last year. Much of the music — a concerto by Alessandro Marcello (later adapted by Bach) and Bach instrumental pieces — is lively; it is all lovely, and beautifully and knowingly performed by the veteran Mr. Holliger and his colleagues.
James R. Oestreich, New York Times (Classical Albums of the Year)

The overall result is an excellent overview of the breadth of Bach’s inventiveness in the domain of instrumental composition; and Holliger’s interpretations, assisted by Camerata Bern led by Erich Höbarth (who also performs the violin solos), offer one of the best possible accounts of the extent of that breadth.
Stephen Smoilar, SF Examiner

Das Ganze lebt von Holligers beseelt-kantablem Oboenspiel, das sich durch tonliche Klarheit, Intelligenz und eine tief empfundene Musikalität auszeichnet.
Holger Arnold, Fono Forum

Heinz Holliger is perhaps the world’s finest oboist and the devotee of the chamber/baroque works of Bach should delight in this brilliant recording. […] Sweeping grandeur, timless elegance and stunning lyrical movement captivate the listener.
Brent Black, Digital jazz news

Zusammen mit der von Erich Höbarth geleiteten Camerata Bern präsentiert Holliger mit seinem weiterhin unvergleichlich schlanken und hellen, elastisch-federnden und dann wieder unnachahmlich „singenden“ Ton einen Bach aus einem Guss. Mit „Ich hatte viel Bekümmernis“ ist die CD überschrieben. Ihr Inhalt jedoch garantiert reinstes Glück fürs Gemüt.
Guido Fischer, Rondo Magazin

You get ECM’s fully resonant acoustics and you get a fully consistent approach to the music, thanks to Holliger’s ravishing tone and execution and the sweetly sonorous Camerata Bern, conducted with feeling and exacting attention to detail by Erich Hobarth, who also plays the violin solo part in the Double Concerto for Violin and Oboe. […] These are performances that linger over the musical elements with loving care. Holliger’s sweetly lyrical approach is complemented by an almost langorous pouring outward in the strings and continuo. This is Bach with less brio and more of a loving familiarity, as one would read a favorite old story out loud to an intimate circle of friends.
Grego Applegate Edwards, Classical modern music

Die Oboe, dieses sanfteste unter den Blasinstrumenten, das der menschlichen Stimme am nächsten kommt, fügt sich besonders innig dem Streicherklang und tritt zugleich mit diesem in einen Dialog, der den Konzerten viel stärker als bei einer reinen Streicherbesetzung den Charakter eines Wechselspiels verleiht. Und nur wenige Solisten spielen die Oboe so meisterhaft, so ausdrucksvoll wie Heinz Holliger.
Thomas Rothschild, Titel Magazin

Le hautboїste Heinz Holliger est un personnage hors normes. Bien qu’il ait dépassé allègrement ses 71 printemps – son jeu est parfait, tant dans les mouvements lents que dans ceux plus rapide set intenses du présent enregistrement. Avec un tel soliste, il y a comme un ravissement dans la direction d’Erich Höbarth et chez la Camerata Bern, d’une douceur exquise. La complicità entre claque in strumentiste est amicale, chaleureuse et claire en même temps, en particulier dans le “Concerto BWV 1060” où Erich Höbarth dirige et joue sa parti eau violon. L’introduction de la “Cantate BWV 21 ‘Ich hatte viel Bekümmernis’”, concentré de soupirs, vaut à elle seule le prix du CD: Holliger nous mène du pessimisme le plus noir à l’espérance la plus radieuse.
Pierre Doridot, Classica

Für Holliger zählen die vier Oboensinfonien Bachs zu den Höhepunkten der gesamten Oboenliteratur: Seine Interpretation lässt daran keinen Zweifel.
Franz Cavigelli, Neue Zürcher Zeitung

Here, with the superbly sonorous and refined Camerata Bern, and violinist Erich Höbarth, Holliger turns his extraordinary musicianship and intellectual prowess on all four of Bach’s Sinfonias from cantatas as well as the D minor Concerto (with amazing interplay between oboe and violin) and the A major Concerto (lusciously played on oboe d’amore). This is an outstanding disc, recorded in Radiostudio Zurich, with beautifully balanced sound (gorgeous bass line) and meticulous production by ECM guru Manfred Eicher. Highly recommended.
Michael Tumelty, Sunday Herald

Oboist Heinz Holliger spielt mich wachen Sinnen für den Reichtum barocker Verzierungen. Die langsamen Sätze gestaltet er als tief empfundene Klagelieder, die nur übertroffen werden von kurzen Kantaten-Ouvertüren: Miniaturen von überirdischer Schönheit.
Reinmar Wagner, Kulturtipp

Sans instruments d’époque ni phrasés “baroques”, mais avec une verve, une douceur de timbre et une virtuosité inimitables. A 72 ans, Holliger reste plus expressif que jamais, capable de faire chanter le hautbois comme une voix humaine. Dirigée du violon par Erich Höbarth, la Camerata Bern accompagne le soliste avec un son riche qui vise la plénitude avant tout. Difficile d’imaginer musique instrumentale plus poignante. Un must.
L.S., Tribune de Genève

Ein Preziosum für Barock-Liebhaber – Wunderbar, wie sich Holligers Oboe und die von Erich Höbarth gespielte Solo-Violine in der Sinfonia zur Kantate „Ich hatte viel Bekümmernis“ umgarnen; ein spezieller Genuss, die seltener als Soloinstrument eingesetzte etwas tiefer (und damit auch voller) klingende Oboe d’amore im A-Dur-Konzert zu hören; bewegend wie Holliger die Solostimme im Adagio des d-Moll-Konzerts gestaltet, Die große Transparenz des Ensembleklangs geht in dieser Produktion nirgends zu Lasten seiner barocken Sinnlichkeit. Und am Ende steht man einmal mehr vor einem alten Bach-Paradoxon: Wie selbst (oder gerade auch) Kompositionen, die Moll-schwer existentiellen Kummer und Sorgen thematisieren, durch ihre strahlende Schönheit dann doch wieder zu einem aus tiefster Seele jubilierenden Preis der Schöpfung geraten.
Christian Stolberg, Sono Magazin

To sum it up, this magnificent release would instantly figure in any conjectural listing of the best new CDs to come my way in 2011 and warrants the highest possible recommendation.
Michael Jameson, International Record Review

This recording focusses on „recovered“ Bach, and can only be desribed as „mellifluous“ throughout: Heinz Holliger’s technique on the oboe and oboe’d’amore is thoroughly assured, allowing the listener to melt entirely into its well-balanced mix of concertos and sinfonias. Bach’s music might not normally be thought of as summer fare, but this is definitely a CD that deserves an afternoon’s open-air listening, assuming the weather holds.
Alexander Bryce, Scotland On Sunday

"For the uncontrived and unalloyed delights of Bach´s oboe-writing, this is a recital of a rare questing elegance. (...) The ubiquitous Marcello is stripped of its formulaic signposts: the curvature of Bach-embellished middle movement has never sounded so effortless - and yet he identifies only with what pleases him in the gestural world of `period´ performance. A masterclass on several levels. But this is no hair-shirt experience. The deft, yielding rubatos in the slow movements afford an irresistible warmth which provide a compelling foil to the directional focus and visceral originality of the playing, especially in the A major Oboe d´amore Concerto and D minor reconstruction."
Jonathan Freeman-Attwood, Gramophone: Editor´s Choice

A fine testimony to an outstandingly versatile musician – most enjoyable.
George Pratt, BBC Music Magazine

Ci si diverte, ci si rilassa, ci si commuove, si rimuginano esclamazioni entusiaste in questa compilation di opere per oboe e archi […]. La curiosità, fascinosissima, graziosissima, incantevolissima, è il “Concerto firmato” da Alessandro Marcell e dal sommo Jsb.
Il Manifesto

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