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About ECM

Der Pianist András Schiff nimmt es zum zweiten Mal mit Johann Sebastian Bachs „Wohltemperiertem Clavier“ auf und übertrifft sich dabei selbst. […] Bei Schiff finden sich keine spektakulären Tempi, keine „interessant“ vom Standard abweichenden Lesarten. Sein Spiel ist leuchtend schlank und flüssig, fast antiromantisch […] Schiff, streng das Pedal meidend, schafft einen stets durchhörbaren Klang, der nichts unterschlägt und von der führenden Oberstimme abwärts die einzelnen Stimmen dynamisch nach unten staffelt. Ein Asket mit Spielfreude ist da am Werk.
Reinhard J. Brembeck, Süddeutsche Zeitung

Three decades after his first recordings of Bach’s keyboard works, Schiff has been returning to them with renewed vigour, wisdom and authority. [...] This recording is a massive achievement that should reward those with the patience to study and learn from Bach’s supreme mastery of the musical form.
Andrew Clark, Financial Times

Ein Vierteljahrhundert ist ins Land gegangen, seit András Schiff mit seiner Einspielung von Johann Sebastian Bachs „Wohltemperiertem Clavier“ Aufsehen erregt hat – und nun legt der ungarische Pianist das Kompendium der Präludien und Fugen, in dem der Thomaskantor zweimal durch die zwölf Tonarten des Quintenzirkels geschritten ist, ein zweites Mal auf CD vor. [...] Schiff geht von denselben Grundauffassungen aus, wuchert aber nachhaltig mit den Pfunden seiner seither mächtig gewachsenen Erfahrung. Damit gelingt es ihm, seine Sicht auf den Kosmos der 48 Präludien und Fugen grandios auf den Punkt zu bringen. . [...]
Das Problem bei der Interpretation des „Wohltemperierten Claviers“ besteht ja darin, dass Bach praktisch keine Ausführungsvorschriften notiert hat: Zeitmass und Lautstärke, Artikulation und Phrasierung müssen aus dem Notentext erschlossen werden, sind somit dem Empfinden und dem Stilgefühl des Interpreten anheimgestellt. Da schöpft András Schiff aus dem Vollen einer eigenwilligen Empathie und einer reichen Phantasie. Extravaganzen der Tempobildung, wie sie Glenn Gould liebte, die rhythmischen Zuspitzungen eines Friedrich Gulda oder die weit ausholende Emphase eines Swjatoslaw Richter sind seine Sache nicht, bei ihm bleibt die Kirche im Dorf. Herrscht eine Kunst der musikalischen Charakterisierung, die vom Moment frischen Konzertierens bis hin zu empfindsame Versenkung viele Facetten kennt.
Peter Hagmann, Neue Zürcher Zeitung

When András Schiff first recorded the ‚48’ a quarter of a century ago, the outcome was a gift to those in search of Bach on the piano without the idiosyncrasies of Glenn Gould or the suffocating monumentality of Rosalyn Tureck. Aware, though never a card-carrying member, of the ‘historically informed’ movement, Schiff pushed at a door that has admitted the likes of Murray Perahia and Angela Hewitt – pianists first, but with a sense of period style.
That Schiff Decca set remains a model of sovereign intelligence, limpid playfulness and pianism, but in revisiting the Well-Tempered Clavier he has said that he wants to eliminate touches of sentimentality. The result feels more like an evolution than a rejection of his youthful preoccupations. The ornamentation is less exuberant, the rubato less intrusive, and Schiff is more determined to let Bach’s music speak for itself.
But ‘speak’ is the wrong verb, Schiff’s Bach sings and dances, and has a clarity derived from a mesmerising touch and an aversion to the sustain pedal. The crucial organic relationship he establishes between prelude and fugue, meanwhile, remains unimpeachable – even when constrasting the ‘French’ delicacy of Book 2’s C sharp minor Prelude with the irrisistible vigour of its Fugue. Schiff’s new set doesn’t replace the old; it complements it.
Paul Riley, BBC Music Magazine

Das Klangbild ist klar konturiert, durchsichtig, lichterfüllt. Die Artikulation wie auch die rhythmische Gestaltung und Tempo wirken ausgewogen, altersweise. Alle melodischen Linien, aber auch alle harmonischen Sensationen treten dabei schön deutlich zutage. Und alle unterschiedlichen Charaktere dieser Präludien und Fugen, die legatosingenden Lieder ohne Worte ebenso wie die Tanzsatzähnlichen oder Kirchentonalen, kommen zauberhaft zur Entfaltung.
Eleonore Büning, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Schiff has long been an eloquent interpreter of Bach on the modern piano, bringing out the music’s contrapuntal texture with extraordinary clarity. But his treatment of the ‘The Well-Tempered Clavier” adds a level of tenderness and lyricism that hasn’t always been so pointedly in evidence. Each prelude and fugue brings with it not a new key, but a new expressive sound world, by turns reflective or forthright, aggressive or languorous. And through it all, Schiff keeps a spotlight – not too starkly, but without letting any details slip – on the interplay of individual melodic lines that is the essence of Bach’s fugal writing. The result is at once a brilliant structural essay and a rhapsodic display of warmth and tact.
Joshua Kosman, San Francisco Chronicle

..nothing seems hurried or laboured so that the tone of each prelude seems perfectly judged and fugues unforld naturally, with every voice given its own distinctive colouring and the space it needs.
Andrew Clements, The Guardian

Ein sinnliches, stimmiges Vergnügen, an dem sich alle anderen Pianisten messen lassen müssen.
Tobias Schmitz, Stern

He dashes through the C minor Prelude in almost indecent haste, as permitted by modern pianos without falling foul of the crowding reverberations of the harpsichord. The result is a supreme rendition of one of classical music’s keynote works.
Andy Gill, The Independent

..combien se révèle durable et profonde d’impression laissée par sa vision très pure, d’une lisibilité impeccable, mise en relief par une très belle prise de son magnifiant chaque nuance. Lorsque le silence revient, une fois clos le second livre de cet “Ancien Testament” du clavier, l’auditeur se sent transformé, serein et émerveillé.
E.G., La Croix

Mit Präludien und Fugen zweimal durch sämtliche Tonarten – András Schiff präsentiert dieses Kompendium Bachs gewohnt souverän. Mir scheint seine neue Einspielung sogar noch etwas leichter und lockerer als die Mitte der 80er Jahre entstandene Aufnahme.
Martin Grunenberg, HR 2 Kultur

Schiff’s Bach sings and dances, and has a clarity derived from a mesmerising touch and an aversion to the sustain pedal.
Paul Riley, BBC Music Magazine

In what is not so much a radical rethink of his quarter-century-old Decca set as a wholly organic refinement, Schiff proves yet again what a masterful musician e is. [...] every piece dances and sparkles with life in a perfect matching of clarity with warmth. This must now be the prime recommendation for anyone wanting these works on the piano.
Guy Weatherall, Cassical Music

Schiff looks backward to the more emotional Bach of old-schoool pianists, while acknowledging the stylistic input of harpsichordists, but his playing has joy and brilliance, as well as depth.
Hugh Canning, Sunday Times

It goes without saying that Schiff provides an accurate account of all the marks on paper, reifned with a precise sense of every note’s proper duration. What really matters, however, is his thorough understanding of the contrapuntal structure of any Bach selection he performs. Through his control of dynamics, these recordings offer up a crystal-clear-account of each of the participating voices, allowing the attentive listener to appreciate every detail of how those voices interact. […] As a result, even those who think they already know this side of Bach’s work are likely to encounter new insights through listening to the recordings Schiff has made; and this set will make an excellent complement to his previous ECM recordings of both the ‘Goldberg’ variations and the six partitas.
Stephen Smoliar, Examiner.com

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