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...the work is not a conventional concerto in any respect. There's no sense of confrontation between soloist and orchestra, or of the orchestra accompanying the violin. The solo part, with its mouse-like scrabblings and swooping glissandi, may be fiendishly difficult to play, but it's never deliberately showy or virtuosic; the violinist is directed to sit among the orchestra and is often given quiet, deliberately unobtrusive music. At just 50 minutes, it's a short work by the standards of late Feldman – the really extended works, like the six-hour Second String Quartet and the four-and-a-half-hour tribute to Philip Guston, were still to come. But it's a marvellous introduction to that compelling musical world in which, within its self-imposed constraints, the music proceeds like a freely associating frieze. The simplest ideas – a short rising scale, a lullaby-like rocking – can take on huge significance and a single fortissimo orchestral chord can seem cataclysmic. This performance is perfectly judged: Carolin Widmann is a fabulously assured and poetic soloist, taking minute care over the smallest, apparently most insignificant details, and Emilio Pomarico ensures that the orchestral playing is equally refined and scrupulous. It's a beautiful, haunting disc.
Andrew Clements, The Guardian

At 51 minutes, it is concision itself beside the six-hour Second String Quartet of 1983, but still probably the longest unbroken span for this combination. The solist isn’t really one at all, being asked to sit with the players, not virtuosically confront them. Their symbiosis produces a gloriously abstract tapestry of unprecedented sounds. A compelling journey every time.
Paul Driver, Sunday Times

Carolin Widmann’s performance here is exemplary in its eschewal of virtuosic gesture, instead quietly navigating the abstractly shifting sound-bed of the orchestra like a fish finding its place within a sea current.
Andy Gill, The Independent

Musik aus der Stille für die Stille. Feldmans ‚Violin and Orchestra’ ist ein dünnes, kostbares Netz aus Klängen, jede Figur zählt, jeder Ton. Kein Wunder, dass der US-Komponist dem Kollegen Stockhausen auf dessen Frage nach dem Geheimnis seiner Musik schlicht beschied: ‚Don’t push the sounds.’ Was auch Carolin Widmann und das hr-Sinfonieorchester unter Emilio Pomarico tunlichst vermeiden – und dadurch eine unglaubliche Spannung und Dichte entstehen lassen, karg in den Farben, doch derart konzentriert, dass diese in ihrer nackten Schmucklosigkeit eine ganz eigen(willig)e Schönheit entfalten.
Christoph Forsthoff, Concerti

Sie spielt ‘ihren’ Feldman wie immer technisch perfekt und hochsensibel, doch da ist noch mehr: nämlich die Intention, sich als Solistin völlig zurückzunehmen, ohne die eigene musikalische Persönlichkeit aufzugeben.
Absolute Bogenkontrolle ist angesagt, wenn ihr Feldmans leise Töne aus der Stille zufliegen, kurz aufleuchten, absinken und verebben. Ihre Doppelgriff-Glissandi schweben wie hauchzarte Sternschnuppen durch den Raum. Sie setzt mit ihrer Geige aufblitzende Lichter auf die metallischen, verhalten raunenden , anschwellenden und wieder verrinnenden Klang-Aggregate des Orchesters, das Emilio Pomàrico mit untrüglichem Gespür für Feldmans Simultankontraste n den Klangfarben dirigiert: Wie zwanglos aufgetragene Farbflecken setzt er ein Klangmodul neben das andere, und dies mit einer präzisen Ausgewogenheit, in einem raffiniert nuancierten Spiel von Licht und Schatten. Und mittendrin die Geige der Carolin Widmann, die in das Hell-Dunkel-Spiel klanglicher Farbzonen eintaucht, verschwindet und plötzlich weit abgelegen, wie ein Stern in eisiger Luft, ihre Bahnen zieht.
Diese berückende Atmosphäre einer konzentrierten Gelassenheit, des Nichtwollens kann man wohl nur mit einem tiefen Vertrauen in das Werk eines Komponisten erreichen, der einfach an der Musik seiner Zeit vorbeizog und nicht wusste – nicht wissen wollte – , wohin ihn seine Musik führte.
Barbara Zuber, Frankfurter Allgemeine Zeitung

Its 50-minute duration puts it in the company of other hyperextended works from Feldman's late years, but the instrumental resources of a full symphony orchestra - and a big one at that - prompted him to make some moves that in this context feel downright theatrical. There are ominous rumblings from the timpani and little bursts of excitement from the woodwinds; the solo violin, with its two-note sighing motif, sounds constantly on the verge of tears. Still, these are small gestures of expressivity against the subdued backdrop that is Feldman's most irresistible trademark. For those who love this composer's music - we know who we are – ‘Violin and Orchestra’ is a ravishing creation, given beautiful life here by violinist Carolin Widmann and the Frankfurt Radio Symphony Orchestra under conductor Emilio Pomarico.
Joshua Kosman, San Francisco Chronicle


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